loading...
اولدوز
حامد غریب دوست بازدید : 16 یکشنبه 01 آبان 1390 نظرات (0)

شهرستان اهر،مركز منطقه قاراداغ در ‪ ۹۵كیلومتری شمال‌شرق تبریز به دلیل واقع شدن در شاهراه گردشگری آذربایجان شرقی، انبوهی از جذابیت‌های گردشگری اعم از باستانی و طبیعی را در خود جای داده است.

نزدیكی به جنگل‌های زیبا و كم‌نظیر قاراداغ و وجود آثارتاریخی و باستانی بی‌شمار به ویژه قلعه‌ها و كارونسراها، شهرستان اهر را به یكی از قطب‌های بالقوه گردشگری استان تبدیل كرده است.

همجواری با رودخانه مرزی آراز و تلقی اهر به‌عنوان پل ارتباطی منطقه شمال غرب كشور با جمهوری‌ آذربایجان موجب شده این شهرستان جایگاه منحصربفردی در تدوین برنامه‌های گردشگری استان داشته باشد.

در زیر به آثار مهم تاریخی و گردشگری شهرستان اهر اشاره شده است 

 
 

بقعه شیخ شهاب‌الدین محمود اهری 

این بقعه تاریخی در پارك شیخ شهاب‌الدین محمود اهری آرامگاه عارف بزرگ قرن هفتم هجری واقع شده است.

این بنای تاریخی با معماری اسلامی خود ، نشانگر ذوق هنر مردم این دیار در روزگار گذشته است.

قدمت این بقعه به عصر شاه عباس اول می‌رسد ولی تاریخ بعضی از قسمت‌های آن از جمله حصار سنگی مقبره و درب شرقی به قبل از دوره صفویه و دوره ایلخانی مربوط می‌شود.

بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری ، یكهزار و ‪ ۴۹۷مترمربع بوده و ساختمانی مشتمل بر خانقاه، مسجد، ایوانی بلند، مناره‌ها و غرفه‌های متعدد است.

از سال ‪ ، ۱۳۷۴قسمت خانقاه این بنا به عنوان موزه ادب و عرفان شیخ شهاب الدین اهری استفاده می‌شود كه در سطح كشور در نوع خود ،اولین موزه بوده و در حال حاضر شامل سه سالن و یك صحن است.

در سالن‌های موزه شیخ شهاب‌الدین اهری ، اشیای عرفانی مربوط به قرون هفتم تا پانزدهم هجری - قمری و در صحن آن، سنگ مزارهای قرون یازدهم تا پانزدهم هجری قمری به نمایش گذاشته شده است.


مسجد جامع اهر 

 این مسجد تاریخی با ‪ ۲۱گنبد و با طاق‌های آجری و ستون‌های عریض و استوار خود ، یادگاری از دوران سلجوقیان و اتابكان آذربایجان است.

 

مسجد ابواسحق اهر

این مسجد از مساجد قدیمی شهر اهر می باشد و تاریخ بنای آن بدرستی مشخص نمی باشد و احتمالاً در قرن هفتم بازسازی شده است . 

با توجه به واقع شدن در مرکز شهر و اعتقادات خاص مردم به آن از مهمترین مراکز مذهبی منطقه به شمار می رود و تمامی اوقات روز پذیرای مردم است


بازار سرپوشیده اهر

بازار سرپوشیده اهر با طاق‌های آجری در زمان رشیدالملك ،حكمران ارسباران مرمت و بازسازی شده و دارای راسته بازار ، بازار نصیربیك ، بازار جعفرقلی خان و بازار كفاشان می‌باشد.

این بنا ، دارای حمامی بوده كه در زمان‌های قدیم از بین رفته و اكنون بقایای محوطه آن دیده می‌شود.

بازار اهر، دارای تزئینات گچبری زیبایی است كه مانند آن را در كمتر بازاری می‌توان یافت.


 

كاروانسرای شاه عباسی 

كاروانسرای عباسی اهر با طاق‌های آجری و معماری زیبا در مسیر جاده اهر- تبریز و گردنه معروف " گویجه‌بل" واقع شده و دارای یك سالن بزرگ و غرفه‌های متعدد و منسوب به دوره صفویه می‌باشد.

 

جنگل طبیعی انداب (پارك جنگلی فندقلو) 

در ‪ ۲۵كیلومتری اهر- مشگین شهر بر فراز كوههای سرسبز روستای انداب قدیم واقع شده كه بیشتر پوشش گیاهی آن درختان فندق می‌باشد.

جنگل‌های منطقه قاراداغ در اهر نیز به عنوان بستر توسعه اكوتوریسم (طبیعت گردی ) شهرستان، متشكل از چندین جنگل زیبا است كه به دلیل تنوع بالای گیاهی و جانوری خود به عنوان زیستكره در یونسكو به ثبت رسیده است.


 

جنگل طبیعی تنبکیلی هوراند

 این جنگل زیبا در بخش هوراند واقع شده و به عنوان یكی از مناطق جنگلی ارزشمند رویشگاه گونه‌های متنوع گیاهی و یكی از جاذبه‌های مهم گردشگری اهر محسوب شده و سالانه پذیرای هزاران گردشگر علاقه‌مند به طبیعت است.

 

دریاچه سد ستارخان

این سد در ‪ ۱۵كیلومتری جاده اهر ورزقان به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه آن و شرایط آب و هوایی دلپذیر آن، در فصول گرم سال به محلی برای گریز مردم از زندگی شهری تبدیل شده است.

این سد اخیرا به زیستگاه پرندگان مهاجر تبدیل شده كه در تابستان مرغابی ، لك‌لك و مرغ ماهی‌خوار و در فصل زمستان انواع مختلف پرندگان آبزی سیاحان بسیاری را به این منطقه می‌كشاند.

همچنین امكان صید انواع ماهی در آبهای این سد و فضای سبز اطراف آن موجب شده تا این محل به تفرجگاهی برای خانواده‌ها و جوانان تبدیل شود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 36
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 22
  • بازدید امروز : 7
  • باردید دیروز : 21
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 29
  • بازدید ماه : 29
  • بازدید سال : 90
  • بازدید کلی : 830